Techniques of geomatics in inventory of advertising boards and equipment

Milena Ezman
ORCID 0000-0002-6456-9402
Warsaw University of Life Sciences – SGGW
Faculty of Forestry
Department of Geomatics
Poland

Dariusz Korpetta
ORCID 0000-0002-6958-4839
Warsaw University of Life Sciences – SGGW
Faculty of Forestry
Department of Geomatics
Poland

Abstract

Geomatics techniques and technologies constitute a modern approach in many areas of life, most of all in the urban space planning sphere. They improve and facilitate management of space, maintaining the spatial arrangement and sustainable development of the area at the same time, being the urban planning superior goals. Geomatics technologies enabled inventory of advertising boards and equipment for a selected fragment of Płock as well as implementation of spatial dependence analyses. Obtained results, when compared with the existing legal regulations, have shown that Płock is struggling with the problem of advertising chaos. Analyses of locations of outdoor advertisements prove that the visual stressfulness, resulting from overload of advertisements, negatively influences the human health and affects the traffic safety in the urban public space. Local government authorities are not able to plan urban sustainable development in the optimal way without systems supporting this process. For this reason, on an ever-wider scale, spatial information systems are being implemented, which not only improve the entire advanced process, but also allow to increase work efficiency.

Received 05.06.2018 Accepted 11.09.2018 Published 15.11.2018

Keywords:

outdoor advertising; visual overload; geomatics; inventory of advertising boards and equipment

Full Text:

PDF (Polish)

References

Böhm Aleksander, 2007:Rola krajobrazu w budowie ładu przestrzennego (The role of landscape in creation of spatial order). Archiwum Fotogrametrii, Kartografii i Teledetekcji 17a: 63-71.

Bugno-Janik Agnieszka, Janik Marek, 2010: Możliwości i ograniczenia racjonalnego zarządzania przestrzenią publiczną miasta na przykładzie Tarnowskich Gór (Potential and limitations of rational management of public city space on the example of Tarnowskie Góry). Czasopismo techniczne. Architektura 107 (6-A/2): 135-141.

Czyński Marek, Ostrowski Marek, 2016: Reklama w przestrzeni publicznej miasta (Advertisement in municipal public spaces). Przestrzeń i forma: 213-228. http://www.pif.zut.edu.pl/pif-16_pdf/B-05_Czynski_Ostrowski.pdf

Ezman Milena, 2018:Techniki geomatyki w inwentaryzacji tablic i urządzeń reklamowych (Geomatics techniques for inventorying advertising boards and equipment). Praca inżynierska na kierunku gospodarka przestrzenna, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.

Kalina Łukasz, 2015: Zastosowanie narzędzi GIS do optymalnego wykorzystania potencjału solarnego (The use of GIS tools for the optimum utilisation of the solar potential). Inżynier budownictwa. Miesięcznik Polskiej Izby Inżynierów Budownictwa. 18.05.2015. http://www.inzynierbudownictwa.pl/technika,materialy_i_technologie,artykul,zastosowanie_narzedzi_gis_do_optymalnego_wykorzystania_potencjalu_solarnego,8039

Listwan-Franczak Karolina, Franczak Paweł, 2014: Problematyka reklamy zewnętrznej na obszarach cennych przyrodniczo, przykład otoczenia Tatr (Outdoor advertising in areas of high natural value. The Tatras surrounding area case study). Prace Geograficzne 142: 57-75. Kraków, Uniwersytet Jaggieloński.

Mahajan Yogesh, Venkatachalam Parvatham, 2009: Neural Network Based Cellular Automata Model for Dynamic Spatial Modeling in GIS. International Conferennce on Computation Science and its Applications, ICCSA 2009, part I: 341-352. 25.07.2018. https://link.springer.com/chapter/10.1007%2F978-3-642-02454-2_24

Mikosz Joanna, 2010: Formy reklamy zewnętrznej (Forms of outdoor advertisements). Kultura Media Teologia 3: 44-58. https://docplayer.pl/19716919-Formy-reklamy-zewnetrznej.html

Milgram Stanley, 1970: The experience of living in cities. Science 167 (3924):1461-1468, za: Aronson Elliot, Wilson Timothy D., Akert Robin M., 1997: Psychologia społeczna. Serce i umysł (The social psychology. The heart and the brain). Poznań, Wydawnictwo Zysk i S-ka.

Norma PN-N-08000:1990: Dane ergonomiczne do projektowania. Wymiary ciała ludzkiego (Ergonomic data for designing. Dimensions of a human body). Polski Komitet Normalizacji.

Planowanie przestrzenne i urbanistyka. Analizy przestrzenne. .(Spatial planning and urbanism. Spatial analyses). Esri Polska. 30.10.2017. https://www.esri.pl/branze/planowanie-przestrzenne-i-urbanistyka/

Tomkiewicz Monika, 2009: Modelowanie rozwoju miast z wykorzystaniem narzędzi GIS (Modelling urban development using GIS tools). ComputerWorld 24.02.2009 r. http://24gis.pl/modelowanie-rozwoju-computerworld/

Uchwała Krajobrazowa, 2015: Uchwała nr 222/XII/2015 Rady Miasta Płocka z dnia 27 października 2015 roku (The resolution 222/XII/2015 of the City Council of Płock of October 27,2015). 17.12.2017. http://rozwojmiasta.plock.eu/?page_id=2963

Ustawa z dnia 24 kwietnia 2015 r. o zmianie niektórych ustaw w związku ze wzmocnieniem narzędzi ochrony krajobrazu (The act of April 24,2015 on modification of some acts in relation to strengthening landscape protection tools).. Dz.U. 2014 poz. 1619 z późn. zm.

Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (The act of March 27, 2003 on planning and spatial management). Dz.U. 2017 poz. 1073.

Wojtowicz Wojciech, 2017: Ocena ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Tylko 28% powierzchni Polski pokryte planami (Evaluation of the act on spatial development and planning. Only 28% of Poland are covered with plans). Portal o urbanistyce i gospodarce przestrzennej urbnews.pl. 16.12.2017. http://urbnews.pl/ustawa-o-planowaniu-zagospodarowaniu-przestrzennym-28-powierzchni-polski-pokryte-planami-miejscowymi/